Smådjur i bur

 Ett besök hos de små djuren.

I ena hörnet av buren finns vattenskål och vid fotografering även morot, gurka, torkade nässlor och gräs. Försöker variera det här hörnet från dag till dag.
Det hänger även en torkad majskolv här, men den finns inte med på Oreos topp-tio-lista över godsaker och har väl mest blivit en prydnad.
 

Casper ville att det skulle tas en bild på honom tillsammans med Oreo. Fast Oreo hade såklart inte tid att posera. Det har man sällan tid till, i hans fall.


I hörnet bakom dem finns en tjock gren som går att krypa under, hoppa över, gnaga lite på, eller vad man som busig ungkanin nu kan hitta på. Även det alldeles nybyggda huset med sitthylla står här, som i skrivande stund inte är invigt än. Krypinet är fyllt med hö. Dessutom står själva matskålen med pellets i det här hörnet. 


Hela buren är av innermått 140 x 50 x 50cm. Baksidan och kortsidorna är i ekpanel. Dalton har byggt allting själv (ja, han är min handyman! ♥ )och jag målade. Som ni ser målade jag aldrig klart eftersom jag efter ett tag ifrågasatte mitt eget färgval. Gult är fult.

 
Vi gör inte rent i våran kaninbur, vi håller rent! Minst en gång om dagen hjälps jag och Casper åt att städa. Vi har även turen att ha en otroligt rumsren kanin som använder ett hörn och det hörnet endast, oavsett om han är på äventyr i lägenheten väljer att att ta sig till det hörnet i buren när det trycker på.  
 

 

Den afrikanska leopardsköldpaddan Ian har en utehage som består av två små växthus. Ena delen är öppen upptill och den andra delen är med tak (som alltså är mycket varmare. Idag uppe mellan 40-45°c jämfört med den öppna delen som ligger runt 25ºc). Våra chiliplantor delar just nu utrymme med Ian.
 

Under taket finns en låda jord- och sandblandning täckt av bark där han kan gräva ner sig i, på jakt efter lite svalka, och med färskt ogräs att äta. Som prydnader används stenar, en stor bit bark och en termometer.
 

I den öppna delen använder han den gamla glasslådan som krypin, och chiliplantorna ger skugga.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad fint sköldpaddan bor :)

Svar: Tack! Vi försöker så gott vi kan :-)
Charlotte

2012-07-24 @ 15:33:53
URL: http://www.skoldpadda.bloggplatsen.se
Postat av: Ida

Vilken kanonbur ni byggt Charlotte! Superfin, och personligen tycker jag gult är en härlig färg, inte alls ful! Blir det för mycket av det goda kan du ju måla insidan vit? :) Hoppas ni haft en skön och avkopplande semester!

2012-08-06 @ 21:49:41
URL: http://lyckhemskaniner.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0